Bij een holistische schrijversaanpak ga je ervan uit dat alles op je website met alles samenhangt. De artikelen die je schrijft voor de betreffende website moeten in elkaar haken, ze moeten onderling elkaar aanvullen. Denk aan Wikipedia met de links in de artikelen. Als je geïnteresseerd ben in één specifiek artikel, dan moet het verleidelijk zijn om binnen zo’n artikel op een link te klikken.
Die link geeft namelijk extra en andere informatie. Toch is het informatie die bij het originele artikel hoort. Zo’n levend organisme kun je zelf ook bouwen met je eigen artikelen met algemene informatie en informatie over de producten en diensten. Voor Google is het in elkaar haken van de artikelen ook van belang. Googlebots ‘begrijpen’ dat deze website qua inhoud samenhang vertoont.
Eenheid met 35 zoek- en kernwoorden
Als je start met schrijven voor een website is het goed om te bedenken welke 35 woorden nu de essentie van de website weergeven. Schrijf je voor anderen, dan doe je dit natuurlijk in overleg met je opdrachtgever.
Een volgende stap om de doelgroep goed te voorzien van informatie is om 35 zelfstandige naamwoorden te bedenken die representatief zijn voor je doelgroep. Nu je de kernwoorden op een rij hebt, zou je ze weer kunnen leggen naast de beschrijving van je doelgroep. Zijn dit ook de woorden waar zij iets van opsteken als je er over schrijft? Zijn de kernwoorden onderling logisch met elkaar verbonden en vormen ze gezamenlijk een eenheid?
In het geval van dit boek dit kunnen zijn, schrijven, tekst, artikel, internet, doelgroep, kernwoord, keyword, vindbaarheid, Google, synoniemen, SEO, links, backlinks, titel, alinea, paragraaf, zin, spelling, zoekmachine, artikel, structuur, informatie, toegevoegde waarde, autoriteit, afbeelding, sociale media, titel, zin, paragraaf, synoniemen, bullitpoints, opsommingen, headings 1 tot en 6 (32)
Zoek- en kernwoorden testen in de praktijk
Een belangrijke stap is om zelf te kijken wat de combinatie van drie of vier kernwoorden opleveren in een zoekopdracht bij Google. Herhaal dit met combinaties van verschillenden kernwoorden en je ziet direct met wie je in concurrentie bent om de aandacht op internet.
Keyword research en Google Adwords
Een handige tool bij zoekwoorden is de zoekwoordplanner van Google. Op ieder moment van de dag kun je zien hoe vaak er op specifieke zoekoorden wordt gezocht. Om gebruik te kunnen maken van de zoekwoordplanner moet je een Google Adwords account aanmaken.
Met Google Adwords kun je zelf advertenies aanmaken voor Google, maar je kunt oom enkele en alleen aan de slag met de zoekwoordenplanner. Als je bent ingelogd, dan krijg je een scherm te zien met verschillende opties. Voor de zoekwoordenplanner klikken we op Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie.
Hier vul je bijvoorbeeld de drie belangrijkste eerder bedachte zoek- of kernwoorden in. Hierna klik je op Ideeën opvragen. Nu krijg je een mooie lijst te zien met gerelateerde zoektermen die voor jou interessant kunnen zijn. Ook zie informatie over het maandelijkse zoekvolume, de concurrentie en een aanbevolen bod. Dat bod is van belang als je betaald bij Google wil gaan adverteren en je zou dat betreffende zoekwoord gebruiken. Probeer ook eens de optie: Zoekwoordenlijsten combineren om nieuwe zoekwoorden te krijgen.
Op deze wijze krijg je een prima inzicht hoe vaak er wordt gezocht op je kern- of zoekwoorden of een combinatie van je kern- of zoekwoorden. Daarbij helt Google je aan extra mogelijke opties voor zoek- en kernoorden.
Gebruik de kernwoorden in wisselende samenstelling
Gebruik je in wisselende samenstelling in ieder artikel drie of vier van deze kernwoorden, dan is er die eenheid. Je kunt nu ook binnen een artikel verwijzen naar andere artikelen op de website. Ze hebben namelijk allemaal betrekking op elkaar. Ook Google zal dit opmerken. Het wordt voor de zoekmachine door het hergebruik van deze kernwoorden in wisselende samenstelling duidelijk, waar de website over gaat en wat de essentie is.
Deze kernwoorden zouden eigenlijk in iedere tekst moeten terugkomen. Niet allemaal natuurlijk maar zo’n vijf of zes is aan te bevelen. De bezoeker wordt bevestigd in zijn vooroordeel. Dit boek gaat over schrijven voor internet, dus in de hoofdstukken en alinea’s is het voor hem of haar niet meer dan logisch dat deze kernwoorden terugkomen.
De kernwoorden beperken je misschien, maar zorgen er wel voor dat je teksten, en daarmee de website, een eenheid vormen. Zowel, voor de bezoeker, zoals eerder aangegeven, maar ook voor zoekmachines als Google. De zoekmachine ‘ziet’ door de teksten heen als je gebruik maakt van een afgebakende set kernwoorden, ook dat deze verband met elkaar houden en samen een eenheid vormen.
Bounce
Zo’n bounce is niet per definitie negatief. Als iemand je website bezoekt en 20 minuten lang een artikel leest en weer vertrekt is dit nog steeds een bounce. Zo telt Google iemand die binnen 15 seconden van het artikel naar je homepage gaat iemand niet als een bounce.
Het gemiddelde bouncepercentage ligt volgens Google rond de 40%. Dit zegt op zich weinig, want dit percentage hangt ook samen de bedrijfstak, type site en bijvoorbeeld algemene naamsbekendheid.
Volgens Google zelf zijn dit acceptabele bouncepercentages:
40 – 60 procent: Informatieve websites (content websites)
30 – 50 procent: sites die aanmoedigen om een andere website te bezoeken (leadgeneratie sites)
70 – 98 procent: Blogs
20 – 40 procent: Webwinkels (ecommerce)
10 – 30 procent: Online diensten
70 – 90 procent: Landingspagina’s