Met SEA bedoelen we ‘betaalde’ zoekmachinemarketing. In het Engels betekent SEA dan ook search engine advertising. Het doel van SEA is om een webpagina op een prominente plaats bij de zoekresultaten van een zoekmachine te laten verschijnen, wanneer de zoekmachinegebruiker een voor die webpagina relevante zoekterm intypt.
Zo komen, omdat we hier voor betalen, onze advertenties boven en naast de natuurlijke zoekresultaten, de zgn. SEO. Je ziet de betreffende advertentie als de zoekmachinegebruiker een aan de advertentie gekoppeld woord of woordgroep intypt. Als adverteerder betaal je alleen voor de zoekmachinegebruikers die op één van je advertenties klikken. De advertenties verwijst naar de door jou gekozen webpaginar.
Bij Search Engine Advertising onderscheiden we drie doelen. Al eerste zo veel mogelijk vertoningen (bereik) genereren, ten tweede zo veel mogelijk clicks realiseren en tot slot zo veel mogelijk conversies realiseren. Een conversie kan bijvoorbeeld bestaan uit een informatieaanvraag, een aanmelding of een aankoop. Elke doelstelling heeft zijn eigen strategie.