2. Ken je lezers
Voor wie schrijf je eigenlijk?
Een blog of tekst maken voor een website begint met na te denken voor welke doelgroep je schrijft. Zijn het kinderen, zijn het scholieren, zijn het bewoners van een grote stad? Op het moment dat je weet grove schets van je doelgroep je hebt, kun je verder onderzoek doen naar deze doelgroep en wat vooroordelen loslaten op dit gezelschap. Door zo’n duidelijke doelgroepomschrijving is het mogelijk om ook die doelgroep online beter te bereiken met je producten, diensten of informatie.
Wat zijn de kenmerken van je doelgroep?
Bij een doelgroep horen kenmerken, denk bijvoorbeeld aan: geslacht, leeftijd, opleidingsniveau, seksuele voorkeur, gezinssituatie, positie binnen het gezin, inkomen, stedelingen of plattelandsbewoners, lokaal, regionaal, landelijk of internationaal, levensstijl, hobby’s, beroep, interesses, politieke voorkeur en zo verder…
Andere vragen die je kunnen helpen bij het bepalen en omschrijven van je doelgroep zijn:
• Wie koopt je product of dienst?
• Wie is er geïnteresseerd in deze informatie?
• In welke situatie zitten deze mensen?
• Wat is ‘het grote’ probleem van de doelgroep?
• Welke producten of diensten deze mensen mogelijk nog meer nodig kunnen hebben?
• In welke informatie zouden deze mensen nog meer geïnteresseerd kunnen zijn?
• Tegen welke problemen loopt mijn doelgroep aan?
• Hoe computer- of internetvaardig zijn deze mensen?
Schrijf je een blog voor anderen, dan ga je natuurlijk ook in gesprek met de opdrachtgever. Welke doelgroep zou hij of zij willen benaderen en wat kun je bijvoorbeeld opmaken uit het huidige klantenbestand. Ook zijn er mogelijk al gegevens over bezoekers van de huidige website. Zijn deze bijvoorbeeld inzichtelijk via Google-Analytics.
De wetenschap, je lezers en doelgroepen
Helaas kon ik op internet kon ik geen harde wetenschappelijke informatie over de doelgroep ‘schrijvers’ vinden. Als je schrijft voor autobezitters of boeren is er wel veel te vinden. Zoek je bijvoorbeeld bij Google op ‘automerk, kenmerken en bezitter, vindt je bijvoorbeeld aardige informatie op de website van Advormatie.nl in de blog: (Onderzoek) Wat zegt jouw auto over jou?
Zij halen uit onderzoek bijvoorbeeld het volgende: Compacte auto’s zijn volgens beoordelaars typerend voor gemiddeld extraverte personen, die daarnaast gemiddeld open en zeer zorgvuldig zijn. Verder zijn deze auto’s typerend voor mannen met bruin haar, die een HBO opleiding hebben, medewerker van beroep zijn, twee tot vier glazen wijn in de week drinken, het liefst een Samsung hebben en niet van roken houden.
In mijn geval is de doelgroep mensen die schrijven of willen gaan schrijven voor internet. Dit zijn mensen die willen beginnen met schrijven, mensen die al langer schrijven voor internet en de journalistiek opgeleide vakbroeders en zusters die zich willen specialiseren.
Lezers: kenmerken en eigenschappen
Ik verwacht dat mijn doelgroep voor dit boek redelijk tot hoog opgeleid is. Het grootste deel is waarschijnlijk groep 18 jaar of ouder zijn. Het zijn mensen die waarschijnlijk het Nederlands redelijk of goed onder de knie hebben, anders begin je niet zo snel aan het schrijven voor anderen. Verder zijn het mensen die weten wat ze kunnen en wat ze nog niet kunnen, anders schaf je zo’n boek niet aan. Het zijn daarmee waarschijnlijk leergierige mensen. Je moet er namelijk geld en tijd voor over hebben om de stof tot je te nemen.
Qua inkomen verwacht ik niet dat ze tot de grootverdieners behoren. Zoveel ‘rijke’ schrijvers wonen er niet in Nederland. De lezers zullen over het algemeen ook wel kritisch en eigenwijs zijn. Als schrijver beschouw je, oordeel je en moet je regelmatig een menig formuleren.
De omschrijving van deze doelgroep geeft mij een kader mee. Zo is het van belang dat het allemaal niet te kinderachtig wordt beschreven. De doelgroep is op zoek naar aanvullende informatie, zij hebben vast al wel het internet afgestruind naar informatie. Zij moeten het gevoel hebben dat dit boek ook hun kennisniveau zal verbeteren.